English
Informacje prasowe
28 wrz 10
Informacja prasowa 28.09.2010

Pierwsza edycja American Film Festival odbędzie się w dniach 20 - 24 października 2010 we Wrocławiu. Pokazy będą odbywały się w kinie HELIOS.

Idea festiwalu:

Stany Zjednoczone to kolebka popularnych gatunków filmowych i centrum światowego przemysłu filmowego. Kino amerykańskie odegrało i odgrywa istotną rolę w kształtowaniu języka filmowego i jest niezwykle bogate - obejmuje filmy hollywoodzkie, sprawne warsztatowo "kino środka", filmy niezależne i skrajnie odważne projekty autorskie.

Choć w polskich kinach dominuje kino amerykańskie, są to przede wszystkim komercyjne filmy produkowane i dystrybuowane globalnie przez duże filmowe studia. Natomiast wiele dobrych i uniwersalnych, ale mniej komercyjnych filmów, w ogóle do Polski nie trafia.

AMERICAN FILM FESTIVAL (AFF) będzie okazją do zapoznania się ze współczesną kinematografią amerykańską, a przez nią również z kulturą i rzeczywistością Stanów Zjednoczonych. Na festiwalu będą prezentowane zarówno najnowsze tytuły uznanych reżyserów, jak również dzieła nieznanych twórców.

AFF, poprzez pokazywanie różnorodnego kina z Ameryki, będzie się starał odkłamywać wizerunek Stanów Zjednoczonych, postrzeganych jako wielki supermarket wytwarzający produkty - także filmowe - na globalny rynek. Stereotyp, silnie zakorzeniony w Europie, polega na postrzeganiu branży filmowej za oceanem na zasadzie fałszywej opozycji: niezależnej, wyrafinowanej artystycznie Europy i Ameryki tworzącej komercyjne towary. Festiwal chce ten stereotyp przełamywać.

AFF będzie miał także charakter edukacyjny - oprócz produkcji najnowszych, będzie prezentowana klasyka: retrospektywy reżyserskie, aktorskie, kino gatunków, tematy. Retrospektywy będą tworzyć także kontekst do prezentacji filmów współczesnych i wskazywać na wielość powiązań, które łączą dzień dzisiejszy i minione lata kinematografii amerykańskiej. Staną się dobrym pretekstem do ukazania tematów przewijających się w filmie amerykańskim od jego początków, takich jak: kontrkultura, American Dream, Afroamerykanie, wojny i pacyfizm, muzyka, metropolie.

AFF to pierwsze i jedyne przedsięwzięcie tego rodzaju w Polsce, obok festiwalu w Deauville we Francji, jest także wyjątkowe w skali europejskiej.

W programie AFF zostanie pokazanych 96 filmów, w tym 50 nowych i najnowszych, spośród których 34 tytuły będą miały swoje polskie premiery, a 12 filmów zostanie zaprezentowanych w Europie po raz pierwszy.

Filmem otwarcia festiwalu (środa, 20 października, godz. 19.00, Helios 1) będzie polska premiera audiowizualnego projektu Rebirth of a Nation Paula D. Millera znanego jako DJ Spooky. Projekt jest swobodnym remiksem kontrowersyjnej superprodukcji D.W. Griffitha Narodziny narodu /Birth of a Nation/ z 1915 roku, która weszła do kanonu współczesnego kina dzięki nowatorskim jak na owe czasy zabiegom montażowym i reżyserskim. Rebirth of a Nation to skrócony materiał wyjściowy zaczerpnięty od Griffitha wzbogacony o odautorskie komentarze, również muzyczne - w tym kompozycje Millera wykonane i zarejestrowane przez The Kronos Quartet, nawiązujące do współczesnych problemów społecznych nękających Amerykę. DJ Spooky subtelnie dekonstruuje znaczenia zawarte w filmie i na nowo stawia elementarne pytania o to, czym jest prawda.

Wieczór otwierający festiwal w całości będzie należał do DJ'a Spooky, który po performansie wystąpi z koncertem w klubie ETER (Klub ETER, w podziemiach Heliosa, środa 20 października, godz. 22.00).

Filmem zamknięcia festiwalu będzie niepokazywany jeszcze w Polsce Scott Pilgrim kontra świat / Scott Pilgrim vs. the World, w reżyserii Edgara Wrighta. Długo oczekiwany film Wrighta, adaptacja składającej się z sześciu tomów komiksowej sagi o Scotcie Pilgrimie, to wybuchowa mieszanka, inkrustowana dziesiątkami nawiązań do popkultury, utrzymana w niesamowitym tempie, którą "podkręca" świetna muzyka (napisana specjalnie na potrzeby filmu przez Becka, Broken Social Scene, czy Nigela Godricha, producenta m.in. Radiohead).

Festiwalowe filmy będą prezentowane w ośmiu sekcjach: HIGHLIGHTS, SPECTRUM, AMERICAN DOCS, ON THE EDGE, RETROSPEKTYWA: JOHN CASSAVETTES, DEKADA NIEZALEŻNYCH oraz ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM oraz POKAZY SPECJALNE.

HIGHLIGHTS to galowe pokazy najnowszych głośnych tytułów i premiery nowych filmów wielkich reżyserów, często z udziałem gwiazd. (5 filmów).

Wśród tytułów sekcji znajdą się:

Please Give, tragikomedia w reżyserii Nicole Holofcener (Rozmawiając, obmawiając) - kobieca wersja "nowojorskiego" kina obyczajowego z ulubioną aktorką Holofcener - Catherine Keener oraz z gwiazdorską Rebeccą Hall w rolach głównych;

Obejrzymy najnowszy, oparty na prozie Jima Thompsona z 1952 thriller twórcy zaangażowanych fabuł i dokumentów Michaela Winterbottoma Morderca we mnie / Killer Inside Me, który po mistrzowsku pokazuje przemoc skrytą za codziennym small talkiem. Subtelna i ironiczna gra Caseya Afflecka wprowadza go do aktualnej aktorskiej czołówki, a jego postać staje w rzędzie bohaterów Tarantino, Stone'a czy braci Coen;

Prawdziwym rarytasem dla kinomanów będzie rewelacja tegorocznego festiwalu Cannes, najnowsza realizacja Gregga Arakiego - Kaboom, w której cieszący się dwuznaczną sławą klasyk New Queer Cinema powrócił w wielkim stylu. Kaboom to halucynogenna kombinacja filmu S-F z elementami magii, college'owego porno w wersji hetero- i homoseksualnej, z elementami surrealizmu, a wszystko okraszone spiskową teorią dziejów i cudownie sztucznymi dialogami, jakie słyszy się tylko w niskobudżetowym kinie.

SPECTRUM zaprezentuje panoramę współczesnego kina amerykańskiego, nowe filmy fabularne: "filmy środka", filmy uznanych twórców, nowe talenty oraz ciekawe zjawiska (19 tytułów konkursowych, 4 filmy poza konkursem).

Spectrum otworzy zwycięzca tegorocznego festiwalu w Sundance film Debry Granik Do szpiku kości / Winter's Bone (nagroda za najlepszy film i scenariusz), który zabierze nas w podróż do świata ukrytego na co dzień przed wzrokiem nieproszonych gości, w głębi dzikich, zabłoconych peryferii współczesnej Ameryki. Film łączy elementy gatunkowe znane z kina małomiasteczkowego czy czarnych kryminałów, szczególny nacisk kładąc na realizm pozbawiony taniej, rustykalnej egzotyki. Nie ma tu też zaangażowanej agitacji społecznej. Zamiast tego mamy wiarygodne i pełnokrwiste postaci, wyważone zdjęcia utrzymane w chłodnych, burzowych barwach i narrację, która skupia się w równym stopniu na prowadzeniu akcji, co na tworzeniu gęstej, pochmurnej atmosfery naszpikowanej emocjami.

Zobaczymy też kontemplacyjny amerykański debiut Alistaira Banksa Griffina, pokazywany na tegorocznym festiwalu w Cannes - Dwie bramy snu /Two Gates of Sleep. To historia rozgrywająca się na dalekim, odludnym amerykańskim Południu, w lasach Missisipi, gdzie żyją dwaj synowie z umierającą matką. Film niemal pozbawiony dialogu, nieskazitelny formalnie, pełen długichujęć, w których codzienne życie ludzi zamienia się w celebrowany rytuał. Kiedy matka umiera, wybierają się w podróż z jej ciałem do odległego miejsca pochówku, by wypełnić ostatnią wolę zmarłej.

W tej sekcji pojawią się również nazwiska znanych aktorów. W filmie Chłopak do wynajęcia / The Extra Man w reż.: Shari Springer Berman i Roberta Pulcini Pulciniego (autorów świetnego American Splendor) w rolę głównego bohatera, Louisa Ivesa młodego marzyciela, który przyjeżdża do Nowego Jorku, żeby odnaleźć siebie, wciela się Paul Dano (znany m.in. z Dobrego serca). Na swojej drodze spotyka wkrótce Louisa Henry, postać zagraną przez Kevina Kline'a i Mary Powell zagraną przez Katie Holmes.

Aby opowiedzieć o dojrzewaniu i odkrywaniu siebie, młody reżyser David Robert Mitchell w Legendarnym amerykańskim pidżama party /The Myth of American Sleepover wykorzystuje ikoniczny w motyw całonocnej prywatki na zakończenie szkoły. Dwutorowa narracja splata sceny zbiorowe z intymnymi portretami młodych ludzi z Detroit. Magazyn IONCINEMA.com umieścił Mitchella na liście 25 najciekawszych reżyserów nowej fali kina amerykańskiego.

Europejską premierę będzie miał na festiwalu komedio-horror Nie wchodzić do lasu /Don't Go in the Woods w reżyserii Vincenta D'Onofrio, znanego aktora filmów kasowych (m.in. Mechanicznej pomarańczy Stanleya Kubricka czy Facetów w czerni Barry'ego Sonnenfelda), w którym pięciu młodych mężczyzn wyjeżdża do lasu, aby z dala od zgiełku popracować nad piosenkami na swoją płytę. W tajemniczych okolicznościach, zaczynają znikać kolejni członkowie zespołu.

AMERICAN DOCS pokaże najważniejsze produkcje sezonu ukazujące oblicze Ameryki XXI wieku, ale i obrazy realizowane przez Amerykanów w innych zakątkach świata (15 tytułów).

W ramach sekcji pojawią się m.in.

Wszystko w porządku /And Everything Is Going Fine, pierwszy pełnometrażowy projekt dokumentalny Stevena Soderbergha, autora filmu Seks, kłamstwa i kasety wideo (1989) za który dostał Złotą Palmę na festiwalu w Cannes oraz nominację do Oscara, o Spaldingu Grayu - cierpiącym na depresję aktorze, pisarzu, autorze autoironicznych monologów. Pomnik pamięci zmarłego przyjaciela, a zarazem poruszająca próba analizy wydarzeń, które doprowadziły do jego śmierci.

Czym karmi się Ameryka? Film Nastoletni paparazzo / Teenage Paparazzo w reż. Adriana Grenier poprzez historię 13-letniego fotografa Austina Visschedyk'a, podejmuje wielokrotnie dyskutowany temat paparazzich, lecz z nieco innej perspektywy. Dokument ubarwiają wypowiedzi sław takich jak Whoopi Goldberg, Matt Damon, Eva Longoria Parker czy celebrytka Paris Hilton.

A czym naprawdę żyje ten kraj? Autor słynnych demaskatorskich dokumentów, oskarżany o populizm i manipulacje, Michael Moore tym razem sięga do źródeł światowego kryzysu finansowego. W swoim najnowszym filmie Kapitalizm, moja miłość /Capitalism, A Love Story z typową dla siebie przenikliwością, pasją i odwagą patrzy w oczy nieszczęściu, które dotknęło jego rodaków.

W ramach sekcji American Docs zostanie też pokazany film Dwóch Escobarów /Two Escobars Jeffa i Michaela Zimbalistów, opowieść o sekretnych związkach przestępczego świata i sportu, o Andrésie Escobarze - znanym piłkarzu kolumbijskim oraz Pablo Escobarze - być może jeszcze bardziej znanym szefie największego kartelu narkotykowego.

Wielbicieli Gwiezdnych wojen zapewne ucieszy niezwykły dokument Alexandre'a O. Philippe'a The People vs. George Lucas / Skandalista George Lucas. Reżyser oddaje w nim głos fanom słynnej trylogii s-f, niemogącym wybaczyć Lucasowi, że realizując kolejne części, "zbeszcześcił" galaktyczną rzeczywistość, która w ich odczuciu przestała być wyłącznie jego własnością. Film w dowcipnym stylu dotyka istotnej kwestii emancypacji odbiorcy, który coraz śmielej domaga się prawa symbolicznej kontroli nad twórcą.

Filmy prezentowane w sekcjach SPECTRUM i AMERICAN DOCS, które będą miały na festiwalu polskie premiery wezmą udział w konkursie; zostaną poddane ocenie widzów i będą ubiegać się o nagrodę publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny (w wysokości 10000 dolarów) i film dokumentalny (5000 dolarów).

ON THE EDGE to kolejna sekcja, tym razem nowohoryzontowa - filmowe odkrycia, dryfujące ku obszarom sztuki pokazywanej raczej w galerii niż w kinie, prowokacyjne eksperymenty, filmy autorskie, często "na granicy" dotychczas uznanych form i dopuszczalnych treści. (5 tytułów).

Znajdzie się w niej nowy projekt found - footage'owy autora słynnej Decasii (prezentowanej na MFF NOWE HORYZONTY w 2003 roku), Billa Morrisona - Iskra Boża / Spark of Being z muzyką Dave'a Douglasa - nostalgiczny traktat o naturze tworzenia. Za punkt wyjścia służy tu historia doktora Frankensteina i stworzonego przez niego potwora, który wymyka się spod kontroli. Morrison wykopuje z głębin filmowych archiwów butwiejące, zniszczone fragmenty taśm, skleja je w całość i tym samym ożywia.

"Gwiazdą" On The Edge jest też Sharon Lockhart, doskonale znana widzom festiwalu Nowe Horyzonty, wciąż wierna eksperymentalnemu opowiadaniu o ludzkiej pracy. W swoim ostatnim filmie Double Tide wzorem dawnych mistrzów malarstwa tworzy hipnotyzujący portret zbieraczki ostryg w Maine.

Mocnym punktem sekcji będzie filmowa adaptacja kultowego "baletu w tenisówkach" Jerome Robbinsa z 1958 roku, nowatorskiego spektaklu muzycznego, wtedy wyznaczającego nowe trendy. W NY Export: Opus Jazz w reżyserii Henry'ego Joosta i Jody'ego Lee Lipesa została zachowana oryginalna choreografia, ale poszczególne układy przeniesiono w szczególną scenerię: tańczący po mistrzowsku "przejmują" stary stadion, opustoszałe hale, zarośnięte zielskiem nieużytki, salę gimnastyczną, a w końcu i staroświecką, ogromną salę teatralną. To Nowy Jork, ale widziany od mniej reprezentacyjnej strony, nieoczywisty, a jednak wciąż niezwykle malowniczy.

W ramach pierwszej edycji AFF odbędzie się pełna retrospektywa twórczości Johna Cassavetesa (1929 - 1989) - reżysera, aktora i scenarzysty, który obok Orsona Wellesa, jest najwybitniejszym niezależnym filmowcem działającym w obrębie kina amerykańskiego. Zaprezentowanych zostanie 14 tytułów, w tym m.in. Twarze, Mężowie, Minnie i Moskowitz, Kobieta pod presją, Zabójstwo chińskiego bukmachera, czy Strumienie miłości oraz dwa wybrane filmy Cassavetesa-aktora Dziecko Rosemary i Parszywa dwunastka .

W sekcji DEKADA NIEZALEŻNYCH zaprezentujemy 15 filmów niezależnych twórców amerykańskich, które znalazły się na polskich ekranach w ostatnich dziesięciu latach. Zobaczymy filmy znane mniej lub bardziej, cenione i wyznaczające trendy, do dziś obecne w kinie. Dowodzą wpływu, jaki niezależni twórcy wywarli na amerykańską branżę filmową na przełomie lat 80. i 90. Do głosu doszły najważniejsze nazwiska: radykalny formalnie, odważnie manifestujący swój homoseksualizm Gus van Sant (Gerry, Paranoid Park), unikający fabularnych atrakcji Jim Jarmusch (The Limits of Control), portrecista ekstremalnych sytuacji Darren Aronofsky (Requiem dla snu, Zapaśnik), żonglujący gatunkowymi konwencjami bracia Coen (Człowiek, którego nie było), czy prześmiewca amerykańskiej klasy średniej Todd Solondz (Palindromy). W programie sekcji nie zabraknie ryzykownych, intymnych eksperymentów. Zobaczymy autobiograficzne Tarnation Jonathana Caouette, Ty i ja, i wszyscy, których znamy artystki wideo Mirandy July, przypomnimy Zakochanego bez pamięci Michela Gondry'ego.

ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM (KLASYKA KLASYKI) - 13 ikon kina amerykańskiego - od Charlesa Chaplina po Woody'ego Allena, przez Przeminęło z wiatrem, Casablancę, Obywatela Kane'a, Bonnie i Clyde - złoży się na nostalgiczny przegląd Zagraj to jeszcze raz, Sam. By zbliżyć się do fascynacji, jakiej ulega wielu współczesnych reżyserów, dokonujących w swoich "filmach nostalgii" recyclingu motywów z przeszłości, używających stylizacji retro, powielających gatunkowe wzorce, warto sięgnąć do pierwowzorów - melodramatu, westernu, filmu gangsterskiego. W kinie amerykańskim klasyka zdaje się być wiecznie żywa, podobnie jak mityczne, otoczone kultem gwiazdy - Humphrey Bogart i Ingrid Bergman, Clark Gable i Vivien Leigh, Marlin Monroe, czy Paul Newman i Robert Redford. Zestaw evergreenów wiele opowie nie tylko o historii kina, ale i o historii i kulturze Stanów Zjednoczonych. W tle pojawi się wojna secesyjna, Dziki Zachód, gorączka złota, czasy kryzysu i prohibicji, pruderyjne lata 50. i hippisowska rewolta.

Wydarzeniem festiwalu będzie pokaz filmu Wyjście przez sklep z pamiątkami / Exit Through the Gift Shop w reżyserii Banksy'iego, artysty, którego nikt nie widział, a który znany jest poprzez zaangażowaną sztukę ulicy. Tym razem najsłynniejszy artystyczny partyzant nakręcił film, który wbrew pozorom nie jest dokumentem o streetartowcach, lecz genialną prowokacją. Pełen czarnego humoru, przewrotny thriller o miejskich wywrotowcach.

Do Wrocławia przyjedzie ponad dwudziestu amerykańskich reżyserów, scenarzystów, aktorów i producentów filmowych. Udział w festiwalu potwierdzili dotychczas następujący twórcy: Seymour Cassel - aktor i przyjaciel Johna Cassavetesa, wystąpił m.in. w Minnie i Moskowitz, Twarzach i Strumieniach miłości ; Vincent d'Onofrio - aktor, reżyser Nie wchodzić do lasu, reżyser Alistair Banks Griffin Dwie bramy snu, Paul Gordon (Szczęśliwy poeta), Samuel Anderson scenarzysta Szczęśliwego życia, Michael Mohan, twórca O jeden ranek za daleko, Tim Rutili, kompozytor, lider zespołu Califone, autor Muzyki dla truposzy, Olivier Lecot, reż. Nowojorskiej przygody, David Robert Mitchell, reżyser Legendarnego amerykańskiego pidżama party, Chantelle Frezier i Neil Truglio autorzy W rytmie fal oraz Bill Morrison (Iskra Boża), a wśród dokumentalistów: Tyler Measom i Jennylin Merten (Synowie marnotrawni), Alex Mar, reżyserka filmu Amerykańscy mistycy, bracia Michael i Jeff Zimbalist, producent i reżyser filmu Dwóch Escobarów.

Wydarzeniem towarzyszącym AFF będzie wystawa Mistrzowie filmu amerykańskiego - mistrzowie plakatu polskiego organizowana przez Zakład Narodowy im. Ossolińskich, prezentująca na wrocławskim Rynku najciekawsze plakaty, które powstały do filmów amerykańskich autorstwa uznanych polskich grafików m.in. Jakuba Erola, Andrzeja Pągowskiego, Romualda Sochy, Andrzeja Klimowskiego, czy Waldemara Świerzego.

Program festiwalu już dostępny na www.americanfilmfestival.pl

Akredytacje prasowe można zamawiać do 10 października poprzez stronę internetową festiwalu w sekcji PRASA.

Internetowa sprzedaż karnetów (150 zł) do 10 października 2010

Internetowa sprzedaż biletów od 1 października 2010.

Sprzedaż biletów w kinie HELIOS od 15 października 2010 w godzinach: 12.00 -20.00, od 19.10.2010 w godz. 9.00 - 22.15.

ceny biletów:

  • na dwa pierwsze poranne seanse: 13 zł - pojedynczy bilet , 12 zł - przy zakupie 10 i więcej biletów
  • na popołudniowe seanse: 16 zł - pojedynczy bilet, 15 zł - przy zakupie 10 i więcej biletów.
  • bilety na performance Rebirth of a Nation: 40 zł (normalny); 20 zł (dla posiadaczy karnetów)
  • bilety na koncert DJ Spooky: 30zł (normalny); 20 zł (dla posiadaczy karnetów)
  • bilet na performance i koncert: 60 zł (normalny); 30 zł (dla posiadaczy karnetów)

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, które przygotowuje Międzynarodowy Festiwal Filmowy NOWE HORYZONTY.

AFF będzie się odbywał pod honorowym patronatem Ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce, przy współpracy Gminy Wrocław oraz dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji: www.americanfilmfestival.pl

Materiały graficzne znajdują się na ftp://americanfilmfestival.pl; login i hasło: affpress

PR festiwalu: Agnieszka Wolak, e-mail: agnieszka.wolak@snh.org.pl

Moje AFF
Strona archiwalna 3. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
listopad 2012
PWŚCPSN
12 13 14 15 16 17 18
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
www.americanfilmfestival.pl
realizacja: Pracownia Pakamera